سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خداوند دانش سودمند بخواهید و ازدانشی که بهره نمی دهد به خدا پناه ببرید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :1
کل بازدید :25571
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/8
2:0 ع
موسیقی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی هدانا لهذا وماکنا لنهتدی لولا ان هدانا الله و  لا حول ولا قوة الا بالله وماتوفیقی الا با لله      والصلاة والسلام علی سیدنا محمدرسول الله وعلی جمیع انبیاء الله  وملا ئکة الله ورضی الله عن الصحابة  اولیاء الله  وعن التابعین لهم  فی   دین الله

 

 

. وبعد.     قال الله تعالی :«ولقد آتینا بنی اسرائیل الکتاب والحکم النبوة ورزقناهم من الطیبات وفضلناهم علی العلمین        وآتیناهم بینات من الامرفما اختلفوا الا من بعد ما جاءهم العلم بغیا بینهم ان ربک یقضی بینهم یوم القیمة فیما کانوا فیه یختلفون       ثم جعلناک علی شریعة من الامرفاتبعها ولا تتبع اهواء الذین لایعلمون     انهم لن یغنوا عنک من الله شیئا وان الظالمین بعضهم اولیاء بعض والله ولی المتقین16،17 ،18 و 19» جاثیه -                          

ترجمه «وهرآینه بنی اسرائیل را کتاب(تورات)وحکمت(دانش)وپیامبری دادیم وایشان را ازچیزهای پاکیزه روزی کردیم وآنان رابرجهانیان(وقت شان) برتری بخشیدیم وایشان را نشانها ودلائل روشن از کار (دین خود ورسالت محمد صلی الله علیه وسلم)دادیم پس اختلاف نکردند مگرپس ازآنکه دانش بدیشان رسید از روی رشک وبدخواهی میان خود همانا پروردگارتومیان آنان درروز رستاخیزدرباره آنچه درآن اختلاف می کردند  داوری خواهد کرد.سپس تورا برراه روشنی از کار دین وشریعت نهادیم پس آن راپیروی کن وازهوسها وخواهشهای دل کسانی که نمیدانند ،پیروی مکن.همانا آنان تورا ازخدا (دربرابراو)هیچ چیزی هرگزبسنده نمیکنند وستمگاران برخی دوستان برخی دیگراند والله دوست پرهیزگاران است.

ــ فایده : درین آیت تحذیربرای مسلمانان است تا که مسلک اهل کتاب را انتخاب نکرده ومنهج وطریقه شان راقصد واختیار ننمایند.ابن کثیرج 4 ص 145

وقال الله تعالی «وانزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لمابین یدیه من الکتاب ومهیمنا علیه فاحکم بینهم بما انزل الله ولا تتبع اهواءهم عما جاءک من الحق لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا ولو شاء الله لجعلکم امة واحدة ولکن لیبلوکم فی ما آتاکم فاستبقوا الخیرات الی الله مرجعکم جمیعا فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون48 وان احکم بینهم بما انزل الله ولاتتبع اهواءهم واحذرهم ان یفتنوک عن بعض ما انزل الله الیک49»المائده -

ترجمه«واین کتاب رابه درستی به سوی تو فرستادیم تصدیق کننده آنچه درپیش آن است از(هر)کتاب الهی ونگهبان است برآن.پس میان آنان بدانچه خدا فروفرستاده حکم کن واز هواهایشان با دورشدن ازحقی که به سوی تو آمده پیروی مکن برای هرامتی ازشما راه وروشنی پدید کردیم واگرخدا میخواست شما را یک امت میساخت ولیکن میخواهد شما رادرآنچه به شما داده بیازماید پس درکارهای نیک بریکدیگرپیشی گیرید .بازگشت همه شمابه سوی خداست وشما را درآنچه درآن اختلاف میکردید آگاه خواهد کرد.واینکه میان آنان بدانچه خدا فروفرستاده حکم کن  وازآرزوهای باطل شان پیروی مکن وازآنان برحذرباش مبادا تورادرباره برخی ازآنچه خدا به توفروفرستاده به باطل گرایش دهند.

آیه 18 جاثیه ثم جعلناک علی شریعة من الامرفاتبعها ولا تتبع اهواء الذین لایعلمون  وآیه48مائده وانزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا بین یدیه من الکتاب ومهیمنا علیه فاحکم بینهم بما انزل الله ولا تتبع اهواءهم عما جاءک من الحق لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا ؛     به نسخ مساىل مذهبی همه ادیان سماوی گذشته صراحت داردو فقط دراحکامی که درکتاب ماقرآن مجیدموافق باکتب قبل آمده ونصوص توحید واصول عقیده برابر میباشیم و عقیده وعمل داریم وباقی مسایل شرعی عملی شان منسوخ شده است زیرا الهی تعالی میفرماید برای هر کدام تان راه وشریعتی قرار  دادیم فقط از آن پیروی کن واز اهواء اهل کتاب پیروی نداشته باش .

اصول ادیان همه انبیاء علیهم الصلوات والتسلیم یکی است درحدیث بخاری رقم 3443 و   مسلم باب فضائل عیسی علیه السلام بشماره   6026  /2365  واحمدبارقام 8231،9259 می خوانیم و الانبیاء اخوةمن علات ، وامهاتهم شتی، ودینهم واحد.

 اصول عقیده حضرات رسل انبیاء علیهم الصلوات والتسلیم وامم شان وملائک   علیهم السلام یکی است که آیه آمن الرسول بما انزل الیه من ربه  والمومنون کل آمن با لله  وملائکته وکتبه ورسله لانفرق بین احد من رسله الایه بقره آیه285 مثبت واصل این اصل است وحدیث آمنت  بالله وملائکته وکتبه ورسله والیوم  الاخر والقدر خیره وشره  من الله  تعالی  والبعث بعد الموت نیز بیانگر این اصل است که عقیده سیدنا رسول الله   صلی الله علیه وعلی آله وصحبه وسلم وهمه مسلمین یکی است .

 وآیات کذبت قوم نوح المرسلین   کذبت عاد المرسلین     کذبت ثمودالمرسلین    کذبت قوم لوط المرسلین شعراء  5  10 ،123،    141و 160   .

چون اصول عقیده همه انبیاء ورسل علیهم الصلاة والسلام  یکی ست بناء تکذیب وانکار یک پیغمبر انکار همه انبیاء   علیهم الصلاة والسلام  میباشدومعلوم قوم سیدنا نوح و قوم سیدنا لوط علیهما الصلاة والسلام  وعادی ها وثمودی ها  فقط پیغمبر وقت خودرا   (سیدانا هود وصالح علیهما الصلاة والسلام  ) تکذیب کردند  وخداوند منان آنهارا منکر همه رسل خود علیهم الصلاة والسلام  معرفی کرد.

وفرق ادیان اسلامی درفروعات است می   بینیم روزه یهود ونماز شان ازحیث مقدار بانماز ما فرق واضح دارد ونماز عیسوی هاباهر دو فر ق دارد.

لذا روز شنبه که ازجمله روز عبادت خاصه یهوداست تعظیم ورخصتی آن منسوخ شده ودر عین حال درصورت تعظیم وتبجیلش حسب آیات فوق سوره مبا رکه جاثیه ومائده  مورد عتاب  خداوند منان قرار میگیریم.

ونیز میفرماید»   فاستمتتم بخلا قکم کما استمتع الذین من قبلکم بخلاقهم وخضتم کالذی خاضوا»التوبه69    

ابن کثیردرتفسیراین آیت به حدیث ذیل استدلال نموده:عن ابی هریرة رضی الله عن قال :قال رسول الله «والذی نفسی بیده لتتبعن  سنن الذین من قبلکم شبرا بشبروذ راعا بذراع وباعا بباع حتی لو دخلوا حجرضب لدخلتوه»قالوا :ومن هم یا رسول الله، اهل الکتاب؟ قال:«فمن؟»رواه البخاری 3456،7320

مضمون حدیث نبوی (قسم بخدا که شما-مسلمانان-ازعادات پیشینیان بلست به بلست وگز به گز........پیروی خواهید کرد تا جائیکه اگرآنها به سوراخ سوسمارداخل شوند شما نیزداخل میشوید ،صحابه رضی الله عنهم گفتند: آیا مراد شما اهل کتاب است .رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:چه کسی غیرازآنها خواهد بود. )

-ابن کثیرج 2ص 367میگوید:متابعت از عبادات وعادات کفارشدیداً منهی عنه می باشد .

ونیز ابن تیمیه درکتاب اقتضاء الصراط المستقیم ص 42و43درمورد مطلب فوق سخت    جبهه  کرفته میگوید:بطورکل مخالفت درتمام امور      (عبادات وعادات )خواسته این آیت کریمه است.

بدون شک هرنوع تشبیه به عادات وعبادات آنها راعلما ومحققین دین مصداق حدیث صحیح صلی الله علیه وسلم (من تشبه بقوم فهو منهم )هرکسی که خود را بکسی دیگرهم مثل نمود ،وی اززمره آنها میباشد –میدانند.

شکی نیست که الله متعال درهرامتی یک روزازهفته راکه درآن برای عبادت جمع میشوند مشروع گردانیده است.وبرای این امت اسلامی روزجمعه روزششم است که درآن الله متعال خلقت راکامل ونعمت را برای بندگان خود تمام نمود.خداوند متعال برای بنی اسرائیل به لسان موسی علیه السلام روز شنبه را مشروع گردانید که ازآن تجاوزنمودند.

عن ابی هریرة رضی الله عنه انه سمع رسول الله صلی الله علیه وسلم قال: «نحن الاخرون السابقون یوم القیمة بید انهم اوتوا الکتاب من قبلنا ثم هذا الیومهم الذی فرض الله علیهم فاختلفوا فیه فهدانا الله له فالناس لنا فیه تبع :الیهود غدا والنصاری بعد غد»رواه البخاری 876،265.

مضمون حدیث(ما امت اسلامی آخرین امتهای دیگری که قبل ازما به آنها کتاب نازل شده بود میباشیم وروزجمعه روزیست که امت های پیشین درمورد آن اختلاف نمودند ولی ازبین آنها خداوند کریم بما هدایت عنایت نمود که این روز-جمعه-بما داده شدودیگران تبع ماشدند که یهود فردای جمعه ونصارای بعد ازفردای جمعه-یکشنبه-روزاجتماع آنها قرارگرفت.)

وعن ابی هریرة وحذیفة رضی الله تعالی عنهما قالا:قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :«اضل الله عن الجمعة من کان قبلنا فکان للیهود یوم السبت وکان للنصاری یوم الاحد فجاء الله بنا فهدانا الله لیوم الجمعة فجعل الجمعة والسبت والاحد وکذلک هم تبع لنا یوم القیامة نحن الاخرون من اهل الدنیا والاولون یوم القیامة والمقضی بینهم قبل الخلائق »متفق علیه-بخاری برقم 896و276،مسلم بارقام 1866،1865،855،856

1.   بناء چون رخصتی روز شنبه ازعادات وعبادات خاص یهود است وحسب آیات متعدد واحادیث متکررازهمنوعی ودنباله روی یهود منع شده ایم که درصورت رخصتی درین روز،متابعت آنها لازم میشود.

2.   طبق ماده 3 قانون اساسی» درافغانستان هیچ قانونی نمی تواند مخالف معتقدات واحکام دین مقدس اسلام باشد.

بناء این طرح ،حق پیشنهاد را به شورای ملی ندارد.

3.اضرار رخصتی:الف :رخصتی 6 ملیون شاگرد  ومحصل ویک ملیون کارگردریک هفته 50 ملیون ساعت ودریک سال دوملیارد وششصد ملیون ساعت کاری وتعلیمی می گرددکه دربخش تعلیم وتحصیل وکارچه ضررجبران ناپذیری به این کشوربیچاره تحمیل میگردد.

اگرتوجه شود رخصتی های مکاتب وپوهنتون ها نیمی از یک سال کامل تعلیمی خواهد شد زیرا دریکسال تعلیمی 36 روزشنبه علاوه بر36روز جمعه بدون جمعه های زمستان جمعا 72روزرخصتی با ضمیمه 15یا20 روزبعد ازامتحانهای وسط سال میگردد که خود عینا مخالف صریح مواد 6،17،44،47قانون اساسی می باشد.

ماده 6قانون اساسی کشور(دولت به ایجاد یک جامعه مرفه ومترقی براساس عدالت اجتماعی،حفظ کرامت انسانی ،تأمین وحدت ملی ،برابری بین همه اقوام وقبائل وانکشاف متوازن درهمه مناطق کشورمکلف می باشد.)

ماده 17قانون اساسی (دولت برای ارتقای معارف درهمه سطوح ،انکشاف تعلمات دینی ،تنظیم وبهبود وضع مساجد،مدارس ومراکزدینی تدابیرلازم اتخاذ مینماید.)

ماده 44قانون اساسی (دولت مکلف است به منظورایجاد توازن وانکشاف تعلیم برای زنان ،بهبود تعلیم وکوچیان وامحای بی سوادی درکشور،پروگرامهای مؤثرطرح وتطبیق نماید.)

ماده 47قانون اساسی (دولت برای پیشرفت علم ،فرهنگ ،ادب وهنرپروگرامهای مؤثرطرح می نماید.)

ب :بی کاری درفرصت تعطیلات عمومی برای همه اقشارجامعه خاصه جوانان جبران ناپذیراست ،به اینکه باید به اهداف مطلوبه وبکاراشتغال داشته باشند،بی کاری وبدون مصروفیت خلاف مکلفیت نظام است ،چون نظام باید اشتغال ایجاد کند نه انصراف ازاشتغال.

-واین مکلفیت نظام درقبال ملت درمواد زیاد قانون اساسی افغانستان بخصوص درماده 14قانون اساسی صریح یاد آوری شده است.

ج: بعدازجنگ جهانی دوم که 3 شهرآلمان ویران شد تا آبادی کامل ،همه انواع رخصتی خود را ممنوع اعلان کردند.      ما ازآلمان وهرمملکت دیگربیشترویران،وضرورت بیشتربه کارنه رخصتی ،داریم.

د:دراین شرائط مخدوش کننده اعلان ورسمی شدن رخصتی روز شنبه یکی دیگرازدلائل استدلالی جنگ علیه دولت می شود که نظام دولت آهسته آهسته بسوی نظام یهودیت روان می باشد. که نظریات وابرازنظرهای مردم و تحلیل گران ازطریق رسانه های خبری نیز گویای این امراست.

2.استدلال بر رخصتی روز شنبه خلاف مدعا میباشد زیرا گویند:بانکهای جهانی درین روزمسدود است ،لکن ضرروقتی بود که دیگران مصروف کار  وما تعطیل می بودیم که باید تعطیلات را رفع تا موافق ایشان ازابعاد متعدد اقتصادی مستفید می شدیم درحالیکه موضوع خلاف وضع ومعکوس است وقتی آنها تعطیل اند آفتابی وواضح است که تعطیلات ما فایده نداشته بلکه ضرر محض بوده وباید ضرر دفع شود نه  تعمیل و تحمیل.

4.بازهم اگراین زهر اقتصادی  وانکشافی جامعه خویش را بواسطه ازدیاد رخصتی نوش نمائیم خوب است روزپنج شنبه که نیم روزآن تعطیل است رارخصتی کامل اعلان وبدیل روزشنبه قراردهیم .

 

نویسنده:الحاج فقیه قاضی نذیراحمد  حنفی


90/2/10::: 3:35 ع