سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسادت و تملّق روا نیست، جز درجستجوی دانش . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :1
کل بازدید :25578
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/8
4:10 ع
موسیقی

پنج توصیه برای آنکه کمبود انرژی تان را درمان کنید   


افسردگی
بی حالی و کسل بودن از مشکلات شایع میان مردم به خصوص خانم هاست در کل عدم تحرک جسمی و خوردن غذای بیشتر هم باعث تنبلی و کسالت می شود. اما اگر فکر می کنید که با امتحان هر روشی باز هم نشاط و شادابی خود را به دست نمی آورید (روش هایی مثل خواب خوب و راحت شبانه، نوشیدن یک فنجان نوشیدنی محرک مثل قهوه یا نسکافه، آهسته دویدن در هوای آزاد و...) راه های بیشتری هم هستند که متخصصان به شما پیشنهاد می کنند، که اینجا مختصر و مفید به آنها اشاره می کنیم. حتما آنها را امتحان کنید و نجات پیدا کنید:

?) به صبحانه تان دقت کنید. برای صبحانه چه چیزی می خورید؟

نخوردن وعده غذایی صبحانه، باعث کند شدن متابولیسم بدن می شود و ذخیره انرژی بدن را که برای انجام دادن فعالیت هایش در طول روز لازم دارد، خالی می کند. این را جوی بوئر متخصص تغذیه می گوید. به علاوه چیزی که میل می کنید، بسیار اهمیت دارد. این پزشک پیشنهاد می کند که روز را باید با صبحانه ای شروع کنید که دست کم حاوی پنج گرم پروتئین باشد. با این حساب وجود تخم مرغ در این وعده غذایی بسیار مفید به نظر می آید. پروتئین ها موجب افزایش فعالیت ماده ای به نام نوراپی نفرین می شوند. نوراپی نفرین ها باعث افزایش سرعت تپش قلب و قدرت فکر کردن در مواقع اضطراری می شوند. همچنین به دلیل اینکه به آرامی هضم می شود، درنتیجه میزان قند خون و سطح انرژی ثابت می مانند.

برخی از خوراکی های حاوی پروتئین عبارتند از:

غلات تهیه شده با حداقل سه گرم ماده غذایی فیبر دار

به اندازه یک و دو دهم فنجان، زغال اخته بخورید با یک قاشق گردوی خرد شده.

یا املت خوشمزه ای میل بفرمایید با چهار عدد سفیده تخم مرغ. اگر کلم بروکلی هم خواستید خوب است، به اندازه حداقل یک و دو دهم فنجان.

همین طور حداقل یک و چهاردهم فنجان پیاز خردشده و پنیر کم چرب.

?) آرامش داشته باشید

قرض هایتان یا مافوق تان که بسیار سختگیر و شدیدالعمل است و چیزهایی از این قبیل می توانند موجب بروز استرس های طولانی مدت شده و شما را بی رمق و خسته و کوفته کنند. دکتر نیسیا برگمون مدیر دانشگاه و مرکز درمانی لانگلون، می گوید:«استرس و مشغله های فکری قدیمی، باعث بروز تپش قلب و افزایش فشار خون می شوند و مجبور می شوید تا دیر وقت کار کنید و به تبع آن دچار خستگی و بی حالی شدیدی شوید. وقتی شما به مرز بی حالی برسید اما مجبور باشید کار کنید، تمایل دارید که ماهیچه های خود را سفت کنید که باعث بروز ناراحتی و خستگی در شما می شود و حتی احساس درد می کنید. افراد مضطرب معمولا درست و حسابی نفس نمی کشند، بلکه تند تند و سریع تنفس می کنند. پس اکسیژن کافی را به درون ریه هایشان نمی رسانند.»

دکتر گلدبرگ در این زمینه می گوید:«این گونه افراد فقط در حال باد کردن بیش از حد ریه های خود هستند و تولید

دی اکسید کربن در خون که باعث می شود احساس خستگی و تنبلی داشته باشید. وقتی هیجان و اضطراب به سراغ تان آمد، فورا سه نفس آرام و عمیق بکشید تا به بدن تان مقدار زیادی اکسیژن انرژی بخش هدیه بدید، با این کار خود، قلب شما از فشار استرس رها شده و از سرعت زیاد، به سرعت عادی باز می گردد. بعد اگر وقت داشتید کاری کنید مثلا با یک دوست صحبت کنید؛ خودتان را به چیزی در اطراف مشغول کنید، یک فیلم بامزه تماشا کنید و هزار تا کار دیگر... . چیزی که اهمیت دارد، این است که در آن موقعیت حساس، تصمیمی نگیرید و کاری نکنید.»

?) میزتان مرتب و منظم باشد

دکتر کارول لاندو که در مدرسه پزشکی براون در رود آیلند پروفسور بالینی و بیماری های روانی است، می گوید:«گشتن میان توده های زیاد به هم ریخته کاغذ، به خودی خود بسیار وقت گیر و اعصاب خرد کن است! فقط نگاه کردن به پشته ای از کاغذ و کتاب های به هم ریخته استرس زاست، کارایی شما را پایین آورده و ذهن تان را ضعیف می کند.»

لورا استاک نویسنده کتاب « درمان خستگی زیاد» هم در این مورد ابراز می دارد:«با اینکه اندکی به هم ریختگی اشکالی ندارد و زیاد هم مهم نیست اما در کل فقط باید ابزاری را روی میزتان قرار بدهید که به کرات از آنها استفاده می کنید مثلا کامپیوترتان یا کاغذهایتان که فقط در آن روز مشخص باید روی آنها کار کنید.»

ابزار غیرضروری مثل برچسب های بی مورد یا یک دستگاه پانچ را می توانید در یک کشو قرار دهید. برای اینکه میزتان مرتب و تمیز باشد، آخر هر روز پنج دقیقه وقت بگذارید که کاغذ ها و کتاب هایتان را در جای مشخص قرار دهید، به کارهایتان سر و سامان بدهید و میزتان را تا حد امکان، مرتب نگه دارید!

?) به ویتامین C بدنتان توجه کنید

دکتر کارول جانستون پروفسور تغذیه در دانشگاه ایالتی آریزونا در مسا می گوید:«تقریبا ??درصد خانم ها، ویتامین C را آنقدر که باید دریافت نمی کنند و مقدار خیلی کم آن در بدن هم در پایین آوردن سطح انرژی بسیار دخالت دارد. به دلیل اینکه ویتامین C در به وجود آوردن ماده ای به نام کارنیتین خیلی نقش دارد، مولکولی که در سلول ها باعث ایجاد تغییراتی روی اسیدهای چرب شده و ایجاد انرژی می کند».

کمبود کارنیتین باعث می شود که بدن از پروتئین به عنوان انرژی استفاده کند. که باعث تولید لاکتیک اسید می شود ماده مضری که در ماهیچه ها و بافت های خسته یافت می شود. اما با خوردن روزانه حداقل ?? گرم مواد حاوی ویتامین C می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد: پرتقال، کیوی، بروکلی یا توت فرنگی.

?) تیرویید شما در چه حالی است؟

این غده هورمون هایی را ترشح می کند که به کنترل متابولیسم و سرعت تپش قلب کمک می کنند. استفن ریچاردسون که در مرکز درمانی انستیو ایلمن کار می کند در این مورد می گوید:«هر چقدر که تیروئید شما کم کار تر باشد و کمتر تولید هورمون داشته باشد، متابولیسم بدن کند تر بوده و انرژی کمتری خواهید داشت»


  
  

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله الذی رفع القلم عن الصبی حتی یحتلم

والصلاة والسلام علی سیدنا محمد الذی قال غسل الجمعه واجب علی کل محتلم وقال خذ من کل حالم وحالمة دیناراً وقال لا صلاة لحائض الابخمار وعلی آله واصحابه الذین جاهد وا معه بسن خمس عشرة سنه فما فوقها وعلی من تبعهم با حسان الی یوم الجزاء وبعد:

 

تحقیق درموردسن بلوغ

تکلیف شرعی برسن بلوغ مبتنی است وهمه قوانین منوط به مکلفین است مگرقانون تخلفات اطفال وبعضی قوانین مربوط بآنها لذا ایجاب میکند تا طفل تعریف شود تا جایگاه احکام مبتنی برآن مشخص شود.

طفل:طفل کسی است که سن 18 راتکمیل نکرده مگراینکه آثار بلوغ قبلاً دروی ظاهرگردد.

این تعریف شامل فتوی امام ابوحنیفه (رح) که سن 17و18رابرای دختروپسرسال بلوغ تعیین نمودندوفتوی جمهور:امام مالک،امام شافعی، امام احمد ،امام محمد  ویک روایت ازامام ابوحنیفه علیهم الرحمه که اکمال سن 15سالگی برای هردوی شان میباشد: شامل است.علت مخالفت امام اعظم با جمهور علیهم الرحمه اینست که بلوغ د رمناطق سرد سیر باگرم سیر فرق دارد وامام نهایت عمومی راهم معتبر دانستند و اگر اینکه علامات بلوغ قبل از17و18-سالگی ظاهرشد ابدامخالف نیستند که روایت موافق شان با سایرائمه بیانگر اوست .

 

عن ابن عباس قال مر علیَّ علی بن ابی طالب رضی الله تعالی عنه بمعنی عثمان قال اوما تذکران رسول الله صلی الله علیه وسلم قال رفع القلم عن ثلاثة عن المجنون المغلوب علی عقله حتی یفیق وعن النائم حتی یستیقظ وعن الصبی حتی یحتلم قال:صدقت قال فخلی عنها.ابوداود4398الی 403.

وسیدنا عمرفاروق رضی الله تعالی عنه جهت شکران تکبیر گفت.

بیان وقت احتلام وبلوغ

حدثنا عبید الله بن سعید حدثنا ابو اسامه قال حدثنی عبیدالله قال حدثنی نافع قال حدثنی ابن عمر رضی الله تعالی عنهما ان رسول الله صلی الله علیه وسلم عرضه یوم احد وابن اربع عشرة سنة فلم یجوزنی ثم عرضنی یوم الخندق وانا ابن خمس عشرة سنه فاجازنی قال نافع فقدمت علی عمربن عبد العزیزوهو خلیفة فحدثته هذا الحدیث فقال ان هذا لحد بین الصغیر والکبیروکتب الی عماله ان یفرضوا لمن بلغ خمس عشرة.بخاری باب بلوغ الصبیان وشهادتهم رقم2664،مسلم باب بیان سن البلوغ4730،ابوداود الغلام یصیب الحد 4406و4407،ترمذی حد بلوغ الرجل 1717،نسائی متی یقع طلاق الصبی 3428،بیهقی باب البلوغ بالسن 11297و11307،احمد 4661

نتیجه می بینیم که سن15 سالگی درزمان خلافت عمر بن عبد العزیز (رح){سال 100}-هجری، فرمان و قانون بوده است.

بناءً فقهاء به استناد احادیث فوق این طور استدلال میکنند:

1- چه وقت انسان به حد بلوغ می رسد ؟

2- علامات ونشانه های سن بلوغ چیست ؟

صاحب شرح المجله درماده 986می نویسد :ابتداء سن بلوغ درمرد 12 سالگی ودرزن 9 سالگی است واما انتهاء سن بلوغ درزن ومرد 15 سالگی میباشد (550 سلیم رستم بازشرح المجله )

درتنویرالابصارودرمختارآمده است که علامات بالغ شدن مرد احتلام ،احبال یعنی حامله دارساختن زن،انزال میباشد لیکن اصل دراین مورد انزال است واما علامت بالغ شدن دختر احتلام ،حیض (بیماری ماهوار)،حبل (حامله دارشدن) واگرهیچ یک ازاین علامات درهردوپیدا نشود پس صبرکرده شود تا اینکه هریک ازایشان سن 15 سالگی را مکمل کنند وبه این قول فتوی داده میشود چون عمرهای اهل این زمانه بحد کافی کوتاه است .

لیکن قول اول (15سال) راجح است چون تمام دلیل های موید این قول است ازآن جمله !

1-                   درجنگ احد پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم حضرت عبد الله بن عمر رضی الله تعالی عنهما  رابه خاطرسن خورد ش نپذیرفتند درحالیکه 14 سال عمرداشت ویک سال بعد درجنگ خندق وی را پذیرفتند چون 15 سال خویش را تکمیل کرده بود.

2-                   بخاطر اینکه این عمرعادت اغلب اهل زمانه ما ومعلوم است که عادت نیزیکی ازحجت های شرعی میباشد درجائیکه نص صریح وجود نداشته باشد وبرهمین قول تصریح کرده است شمنی وغیره رد المحتار9/260.

درماده 42 شرح المجله آمده است (العبرة للغالب الشائع لاللنادر)یعنی یک چیز اغلب ومنتشرشده مورد اعتباراست نه یک چیزنادروازشروط آن اغلبیت واتفاقی مورد اعتباراست بناءً فقها سن بلوغ را15 قرارداده اند چون  دراین سن اولاد ها بطوراغلبیت بالغ میشوند واما کسیکه ازاین قاعده وقانون تجاوزمیکند یک چیزنادروکم پنداشته شده می باشد.

3-                   حکم کردن وفتوی صادرنمودن به قول مرجوح جهل وازبین بردن اجماع میباشد (تنویر) ومذهب احناف مانع فتوی به قول مرجوح است بخاطر اینکه قول مرجوح منسوخ است. رد المحتار1/175 ودرجای دیگر ازاین کتب آمده است: بلکه پیروی ازترجیحات درهرواقعه بالای مفتی لازم است. التصحیح والترجیح وتنویرودرالمختار86.

علامت ونشانه های سن بلوغ قرارذیل است:

طوریکه قبلاً یاد آورشدیم که علامت بلوغ عبارت است از(حیض ،احتلام ،حامله دارشدن ،انزال وتکمیل سن 15سالگی ) درماده 925 شرح المجله آمده است:بالغ شدن به احتلام، انزال،حامله دارساختن زن،حیض،حامله دارشدن ثابت میگردد واگردرزن ومرد هیچ یک ازاین علامات موجود نباشد پس صبر میشود تا اینکه هردو ایشان سن 15 خویش راتکمیل نمایند وبه همین قول نیزفتوی داده میشود .ازتنویر.

خلاصه بحث: اجماع فقهاء امت اسلامی براین است که سن بلوغ تمام 15 سال میباشد و سن18-17 نادروخیلی کم می باشد  واما سن 15 احادیث صحیحه وعادت غالبی تمام بشریت و مفتی به فقه حنفی وقول همه مجتهین مذاهب و اهل ترجیح شان میباشد.

وبرای اینکه فتوای دیگر امام ائمة الفقهاء{سن18-17 }نادررا هم با فتوای جمهور که به آن هم امام ابو حنیفه  (رح) موافقه دارند جمع نموده ودر نتیجه، قاطبه اطفال را در قانون شامل نموده باشیم ،طفل رااینطور تعریف می کنیم:

 طفل کسی است که سن 18 راتکمیل نکرده مگراینکه آثار بلوغ قبلاً دروی ظاهرگردد.

 


90/2/7::: 1:15 ع
نظر()